Oblasti podpory wellbeingu

K podpoře wellbeingu ve vzdělávání vedou opatření zaměřená
na následující oblasti:

oblasti podpory wellebingu_500
T

Kultura a prostředí

  • Vize, étos a kultura školy
  • Klima tříd i školy jako celku
  • Kvalita fyzického prostředí školy a jejího okolí
  • Podpora zdravého životního stylu

Více informací o oblasti Kultura a prostředí

T

Partnerství a spolupráce

  • Respektující vztahy
  • Vzájemná spolupráce a sdílení uvnitř a vně školy
  • Participace a zapojení všech členů školní komunity
  • Podpora wellbeingu pracovníků školy

Více informací o oblasti Partnerství a spolupráce

T

Učení

  • Výuka a podpora učení žáků
  • Hodnocení
  • Rozvoj dovedností pro wellbeing
  • Očekávání úspěchu od každého žáka
  • Personalizace výukových aktivit vyvolávající zájem žáků

Více informací o oblasti Učení

Oblasti

K podpoře wellbeingu ve vzdělávání vedou opatření zaměřená na následující oblasti:

Kultura a prostředí

  • Vize, étos a kultura školy
  • Klima tříd i školy jako celku
  • Kvalita fyzického prostředí školy a jejího okolí
  • Podpora zdravého životního stylu

Více informací o oblasti Kultura a prostředí

Partnerství a spolupráce

  • Respektující vztahy
  • Vzájemná spolupráce a sdílení uvnitř a vně školy
  • Participace a zapojení všech členů školní komunity
  • Podpora wellbeingu pracovníků školy

Více informací o oblasti Partnerství a spolupráce

Učení

  • Výuka a podpora učení žáků
  • Hodnocení
  • Rozvoj dovedností pro wellbeing
  • Očekávání úspěchu od každého žáka
  • Personalizace výukových aktivit vyvolávající zájem žáků

Více informací o oblasti Učení

Kultura a prostředí

Škola má wellbeing zahrnutý do své vize jako klíčový prvek. S touto vizí souzní celá komunita školy, která si je vědoma pozitivního vztahu mezi wellbeingem žáků a jejich vzdělávacími výsledky. Možnosti podpory wellbeingu jsou ve škole otevřeně diskutovány a jsou vztahovány jak k žákům, tak pracovníkům školy. Škola vytváří prostředí, ve kterém je pracovníky i žáky projevován respekt k individuálním odlišnostem, a uplatňuje pozitivní přístup k očekávanému chování žáků. Pracovníci školy jsou podporováni v profesním rozvoji zaměřeném na wellbeing (vlastní i žáků) a vytváření pozitivního klima ve škole. Venkovní a vnitřní prostory školy jsou příjemné a bezpečné. Umožňují sociální interakci mezi žáky, pohybové aktivity a relaxaci. Do jejich zlepšování jsou zapojeni žáci i jejich rodiče. Škola podporuje zdravé stravování. Pro výuku, komunikaci a spolupráci využívá škola jednotnou digitální platformu. Škola má nastavený systém včasného záchytu jedinců, jejichž wellbeing je ohrožený a disponuje vybavením, které podporuje vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami.

Ukazatel dobré praxe a příklady opatření

Učení

,Všichni učitelé ve škole využívají metody a formy výuky podporující kooperaci a aktivní zapojení žáků. Základním principem uplatňovaným všemi učiteli je očekávání úspěchu od každého žáka. Je evidentní, že žáci zažívají radost z učení, která je spojená s pocitem úspěchu a individuálního pokroku. K podpoře dosahování vzdělávacích cílů a rozvoje sebehodnocení žáků je ve škole plošně využíváno formativní hodnocení. Učitelé ve vzdělávání uplatňují diferenciaci a individualizaci s ohledem na potřeby jednotlivých žáků, včetně žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Ze strany vedení jsou podporováni v profesním rozvoji v této oblasti a v zavádění získaných dovedností do praxe. Při personalizaci (individualizaci) výuky jsou vhodně využívány digitální technologie dostupné všem žákům. Dosahování vzdělávacích cílů v této oblasti je podporováno ověřenými metodikami a programy využívajícími metod aktivního učení. Žáci mají ve výuce dostatek příležitostí a podpory pro rozvoj kompetencí pro péči o vlastní wellbeing a duševní zdraví. Žáci projevují motivaci k učení a pozitivní a odpovědný přístup ke školní práci a domácí přípravě. Škola oceňuje širokou škálu žákovských úspěchů, snaží se pokrýt co nejširší spektrum talentů a silných stránek žáků. Žáci jsou tak systematicky podporováni v plánování a řízení vlastního profesního směřování, zejména při přechodu na vyšší stupně vzdělávání. Učitelé mají ze strany školského poradenského zařízení dostatek podpory při poskytování podpůrných opatření svým žákům.

Ukazatel dobré praxe a příklady opatření

Partnerství a spolupráce

Respektující vztahy a vzájemná spolupráce jsou ve škole podporovány prostřednictvím širokého spektra dohodnutých formálních a neformálních prostředků. Vedení školy uznává důležitost wellbeingu svých pracovníků a podporuje ho širokou škálou konkrétních opatření. Učitelé a asistenti pedagoga společně plánují a vyhodnocují výuku žáků. Škola cíleně podporuje zapojování rodičů žáků do plánování rozvoje školy a vhodnými prostředky podněcuje participaci rodičů na dění ve škole.
Škola buduje a udržuje spolupráci s důležitými partnery a poskytovateli služeb. Vedení školy podporuje zapojování svých pracovníků do profesních sítí. Škola navazuje a udržuje kontakty s pedagogickými lídry a dalšími školami za účelem sdílení dobré praxe. Ve škole je realizována podpora nově příchozích učitelů. Vedení školy poskytuje pracovníkům individualizovanou podporu v období zvýšené zátěže nebo osobní krize.

Ukazatel dobré praxe a příklady opatření