Závěrečné hodnocení
ORP: MAP
Kraj: Praha
Datum evaluace: 03.11. 2025
Oblast: Kultura prostředí
1.Wellbeing žáků a pracovníků školy je klíčovým prvkem vize/étosu školy.
2.Vedení školy aktivně podporuje wellbeing všech členů školní komunity.
3.Pracovníci školy a žáci projevují vstřícnost a respekt vůči individuálním odlišnostem členů školní komunity (kulturní odlišnost, zdravotní postižení apod.).
4.Škola s rodiči žáků průběžně komunikuje o vztahu mezi wellbeingem a vzdělávacími výsledky a o konkrétních možnostech podpory wellbeingu dětí a mladých lidí.
5.Vedení školy i všichni její zaměstnanci uznávají, že podpora wellbeingu a vzdělávání v dovednostech podporujících wellbeing je záležitostí celé školní komunity, a nikoliv pouze vybraných pracovníků.
6.Všichni pracovníci školy rozumí vztahu mezi vzdělávacími výsledky a wellbeingem žáků.
7.Ve škole je uplatňován pozitivní přístup k očekávanému chování žáků. Problémy v chování žáků jsou řešeny s odpovídající pozorností, respektem a důsledností.
8.Wellbeing pracovníků je ve škole považován za stejně důležitý jako wellbeing žáků. Škola disponuje opatřeními k podpoře wellbeingu svých pracovníků.
9.Škola cíleně poskytuje příležitosti pro profesní rozvoj všech svých pedagogických pracovníků zaměřený na rozvoj dovedností v péči o vlastní wellbeing, podporu wellbeingu žáků a podporu pozitivního klimatu tříd.
10.Vedení školy umožňuje a podporuje aktivní zapojení žáků, pracovníků a rodičů do plánování a rozhodování zaměřených na zlepšování kvality vzdělávání a školního prostředí.
11.Budova školy a její vnitřní prostory jsou fyzicky přístupné. Jejich prostorové uspořádání a vybavení je uzpůsobeno tak, aby odpovídalo potřebám všech žáků a pracovníků.
12.Venkovní a vnitřní prostory školy a virtuální učební prostředí jsou dobře udržované, vhodně vybavené a vytvářejí příjemné a bezpečné prostředí.
13.Ve vnitřních prostorách jsou vystaveny výsledky práce žáků odrážející jejich talenty, individuální a společné úspěchy.
14.Vedení školy rozumí vztahu mezi fyzickou aktivitou a wellbeingem a podporuje fyzické aktivity a pohybové přestávky v prostředí školy a jejím okolí.
15.Venkovní a vnitřní prostory školy usnadňují sociální interakci mezi žáky, pohybové aktivity a relaxaci.
16.Škola podporuje zdravé stravování a pravidelný pitný režim. K odměňování žáků a na školních akcích nejsou využívány nezdravé pochutiny.
17.Škola využívá jednotnou digitální platformu na podporu personalizované výuky, komunikace a spolupráce.
18.Pracovníci školy aktivně vyhledávají žáky, jejichž školní úspěšnost a wellbeing jsou ohrožené, a zajišťují jim cílenou podporu. Vedení školy věnuje pozornost identifikaci ohrožení v oblasti wellbeingu u pracovníků školy.
19.Vedení školy systematicky podporuje další vzdělávání pracovníků v identifikaci ohrožení žáků s cílem včasného záchytu a zahájení řešení jejich obtíží.
20.Fyzické prostředí školy je upraveno a vybaveno tak, aby vyhovovalo potřebám žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Ve škole je k dispozici např. relaxační místnost nebo klidový koutek, místnost vybavená k poskytování speciálněpedagogické péče, místnost pro setkávání s rodiči, poradenskými pracovníky a odborníky mimo školu, systémy usnadňující orientaci a pohyb, kompenzační pomůcky, digitální přístroje vybavené specializovanými aplikacemi atd. Konkrétní vybavení se odvíjí od identifikovaných potřeb žáků a stanovených podpůrných opatření.
21.Škola podporuje pravidelné stravování žáků, kteří se jej nemohou ze socioekonomických důvodů účastnit.
22.Pracovníci školní jídelny mají příležitost ke vzdělávání a průběžnou praktickou podporu v přípravě pokrmů pro žáky se specifickými potřebami v oblasti stravování.
Oblast: Učení
1.Ve výuce jsou využívány metody a postupy, které podporují kooperaci mezi žáky, vrstevnické hodnocení, sebehodnocení a pocit úspěchu.
2.Učitelé uplatňují různorodé metody výuky a hodnocení umožňující diferenciaci očekávání, plnou participaci a zažití úspěchu u všech žáků.
3.Vedení školy podporuje učitele v profesním rozvoji zaměřeném na diferenciaci a individualizaci výuky a následně v zavádění získaných informací a dovedností do praxe školy.
4.Učitelé využívají příležitosti k začlenění tématu wellbeingu ve všech vyučovacích předmětech.
5.Ve škole jsou cíleně rozvíjeny sociální a emoční dovednosti všech žáků. Při rozvoji sociálních a emočních dovedností žáků jsou využívány výzkumně ověřené programy.
6.V případě zajišťování programů externími subjekty škola dopředu zjišťuje, zda jejich obsah odpovídá požadavkům a využívané metody jsou inkluzivní a přístupné všem žákům. Žáci jsou o jejich realizaci dostatečně informováni a jejich výstupy jsou vhodně začleňovány do výuky.
7.Žáci a jejich rodiče jsou přizýváni k plánování akcí školy včetně například škol v přírodě, adaptačních pobytů apod.
8.Škola oceňuje a odměňuje širokou škálu žákovských úspěchů, snaží se pokrýt co nejširší spektrum talentů a silných stránek žáků.
9.Je evidentní, že žáci zažívají radost z učení, která je spojená s pocitem úspěchu a individuálního pokroku. Žáci projevují motivaci k učení a pozitivní a odpovědný přístup ke školní práci a domácí přípravě.
10.Podpora wellbeingu zahrnuje rozvoj povědomí žáků o tématu duševního zdraví a obtíží s ním spojených včetně povědomí o tom, na koho se mohou v případě potřeby obracet.
11.Škola cíleně podporuje žáky v plánování a řízení jejich profesního směřování a při přechodu na vyšší stupně vzdělávání.
12.Učitelé diferencují a individualizují metody výuky a hodnocení učebního pokroku pro žáky ohrožené školním neúspěchem a se speciálními vzdělávacími potřebami způsobem, který jim umožňuje zažívat pocit úspěchu.
13.Učitelé absolvují další vzdělávání se zaměřením na výzkumně ověřené podpůrné programy osvědčené v praxi a zajišťují jejich realizaci v rámci individuální a skupinové podpory žáků.
14.Škola zajišťuje poskytování specifické podpory pro žáky s potřebou zvýšené/intenzivní podpory.
15.Pracovníci školního poradenského pracoviště podporují všechny učitele a asistenty pedagoga v poskytování podpůrných opatření 1. až 5. stupně v souladu s identifikovanými potřebami žáků a doporučeními školského poradenského zařízení popř. dalších odborných pracovišť.
16.Při personalizaci (individualizaci) výuky jsou vhodně využívány digitální technologie dostupné všem žákům.
Oblast: Partnerství a spolupráce
1.Pracovníci školy vedou žáky osobním příkladem otevřenosti, respektu a naslouchání v interakci mezi sebou, s žáky a jejich rodiči.
2.Vztahy a partnerství jsou ve škole podporovány prostřednictvím širokého spektra dohodnutých formálních a neformálních prostředků.
3.Vedení školy podporuje spolupráci učitelů při plánování, realizaci a evaluaci výuky.
4.Vedení školy podporuje zřízení rady rodičů a spolupracuje s ní.
5.Vedení školy uznává důležitost wellbeingu pracovníků školy a podporuje ho širokou škálou opatření včetně konkrétních projevů uznání jejich práce a přínosu pro školní komunitu.
6.Vedení školy zajišťuje podpůrné mechanismy pro podporu wellbeingu pracovníků školy a zprostředkovává jim informace o dostupných službách v této oblasti.
7.Škola navazuje kontakt s pedagogickými lídry a školami, které jsou nositeli dobré praxe a zapojuje se do jejího sdílení.
8.Ve škole je podporováno zapojování do profesních sítí ředitelů, učitelů a dalších pedagogických pracovníků (např. asistentů pedagoga aj.).
9.Škola buduje a udržuje spolupráci s relevantními partnery vně školy (zřizovatel, poskytovatelé DVPP a metodického vedení, neziskové organizace zaměřené na vzdělávání aj.).
10.Ve škole je zaveden mentoring a kolegiální podpora, zkušenější učitelé poskytují podporu nově příchozím a začínajícím učitelům.
11.Vedení školy systematicky podporuje spolupráci učitelů a asistentů pedagoga.
12.Vedení školy poskytuje pracovníkům individualizovanou podporu v době zvýšené zátěže nebo osobní krize včetně poskytnutí informací o dostupných podpůrných službách.
13.Ve škole je zavedena vrstevnická podpora.
14.Žákům s obtížemi v sociální interakci je poskytována specifická podpora spočívající v podpoře navazování přátelských vztahů s vrstevníky nebo s pracovníky školy.
15.Žáci a jejich rodiče jsou přizýváni k řešení problémů a rozhodování ohledně jejich individuálních potřeb a intervencí, které jsou jim ve vztahu k jejich potřebám nabízeny.
16.Žáci mají v rámci školy přístup k individuální nebo skupinové podpoře zaměřené na podporu jejich osobního, sociálního, vzdělávacího a kariérového rozvoje a v situacích osobní krize.
17.Škola spolupracuje se školami na nižším a vyšším stupni vzdělávání v souvislosti s přechodem žáků mezi stupni vzdělávání s cílem maximálně podpořit jejich adaptaci a vzdělávací úspěch v nové škole.
18.Škola buduje a udržuje spolupráci s poskytovateli služeb a dalšími aktéry v podpoře ohrožených žáků.
Doporučení pro oblast: Kultura prostředí
Doporučení pro oblast: Učení
Doporučení pro oblast: Partnerství a spolupráce
7. Škola navazuje kontakt s pedagogickými lídry a školami, které jsou nositeli dobré praxe a zapojuje se do jejího sdílení.
- Zapojení učitelů do sítí spolupracujících učitelů a dalších forem kolegiální podpory a sdílení dobré praxe vně školy
- Podpora setkávání pracovníků školy s pracovníky škol s inspirativní praxí (exkurze, tematická setkání apod.)